Nu ska ni få veta

21:38
20/02 2013
? 0
Så, nu ska jag ÄNTLIGEN ta mej lite tid och berätta om livet här i Tyskland!
 
Det hela gick rätt snabbt, jag hittade en annons på hastnet, svarade på den och cirka en och en halv vecka senare satt jag på planet ner till Tyskland. Sålänge man vill jobba med hästar behöver man aldrig oroa sej för att g å arbetslös!
 
Så nu sedan en tid tillbaka befinner jag mej här i Tyskland - närmare bestämt Equo Reitport/Stall Wöckener. Här hittar ni hemsidan och här finns youtube kanalen. En stor och fin anläggning med stort stall, utebana, ridhus, solarium, skrittmaskin och hagar. Det mesta man kan önska sej i stort sett.
 
Det är två anställda beridare, och jag jobbar för Christoph som främst rider unghästarna. Markus är försteberidare och rider upp till internationella 160 klasser. Vi har cirka 30 hästar i stallet, de yngsta är nyblivna fyraåringar och den äldsta är 16 åriga Connally som vunnit GP, kommit tvåa Falsterbo Derby m.m., en rutinerad farbror med andra ord.
 
Hur min dag ser ut:
6:25 - klockan ringer
6:45 - i stallet, fodrar, tar av nattlindor och sopar
ca 7:05 - i köket, frukost
8:00 - stalljobbet börjar. Gör iordning hästar före/efter ridning, rider, släpper in/ut i skritten
13:00 - lunch. Vi får hemlagad middag varenda dag, LYX!
15.00 - eftermiddagspasset börjar, samma jobb som på förmiddagen + putsning och fodring
18:00 - slut för dagen
 
Som ni ser är det väldigt lite stalljobb jämfört med hur jag haft det tidigare, jag har inte rört en grep på flera veckor. Visst är det skönt att slippa, men jag är ju van att verkligen jobba. Man blir inte alls lika trött i kroppen och man somnar inte lika snabbt på kvällarna...
 
Många tyskar har svårt för engelska, men just här pratar faktiskt alla riktigt bra engelska så språket är inga problem. visst är det inte helt enkelt hela tiden, men man lär sej och blir det fel ibland så är ju inte det hela världen.
 
Sååå, hoppas jag stillat er nyfikenhet litegranna. nu ska jag bara få tummen ur och lägga över bilderna på datorn också så ni får se hur det ser ut.
 
puss
 

RSS 2.0