Do and don't

21:53
31/10 2013
? 0
Ni som känner mej och har följt mej här på bloggen vet om mina allergier mot lite allmöjligt. Nötter javisst, men det är ju bara en petitess i sammanhanget. Jag talar om dom riktiga allergierna, det som sticker i ögonen och kliar i fingrarna som gör det svårt att stå still och som jag genast vill göra något åt. 
 
Tidigare var en sådan sak som att blanda svart och brunt läder något som jag var allergisk mot. Det var ungefär det värsta man kunde göra, som tur var har det gått över nu och de senaste åren har mina tjänstehästar till och med gått med olika nyanser på lädret på tävling och överlevt. Så ja, det stadiet har jag kommit över.
 
Dock har det kommit nya allergier längs vägen... Jag tror att som hästskötare blir man lite hjärntvättad. Det var en period i våras när jag knappt var hemma på gården i Tyskland överhuvudtaget. Nästan en månad var vi ute på meeting, med bara någon enstaka dag hemma för att hinna tvätta lite och byta hästar. Att knappt rida något alls utan bara grooma hästar för internationella tävlingar gör en helt klart noggrann och minsta hårstrå ska vara perfekt. Ambitiöst säger vissa, sinnesrubbat säger andra. Hursomhaver, här kommer lite saker som jag får allergiutslag av.
 
Svettmärken
Månaderna i Tyskland har satt sitt tydliga spår här. Hatar svettmärken. Hatar. Är hästen svettig ska den spolas/svampas, eventuellt läggas på ett täcke och sedan ryktas. Man lämnar inte en häst i boxen med huvudet fullt med svettmärken från tränset, då får jag allergianfall i klass med att ambulans behöver tillkallas. 
 
Hängande remmar
Här syftar jag på lösa hängande remmar på tränset. Man kan ju bli galen för mindre
 
Små schabrak
Dom som har hängt med ett tag och fått ta ett antal tvättar vid det här laget. Där passpoalen drar ihop sej, viker sej och är allmänt jävligt att få att ligga bra och snyggt under sadeln. Elda upp det. 
 
Örontofsar
I Tyskland klippte vi inte hästarna med maskin inuti öronen, jämfört med här hemma där vi klippte allt för att det ska se bra ut. Hår inuti öronen kan jag leva med, det är när det börjar växa ut någon slags vildskog som jag får utslag. En enkel köksax och - chopp! Så var det årgärdat.
 
En av mina Tyska skyddslingar, här lufsar vi runt och pustar
ut efter att han vunnit helgens avslutande 150-klass
 
 
Är det någon annan som har liknande svåra allergier?

RSS 2.0