Ryttare = snobbiga prylnördar

22:04
27/04 2010
? 4
Ridning är en rikemanssport. Punkt. Det spelar ingen roll hur vi än vrider och vänder på det, utan en ok ekonomi så kan man inte rida, än mindre ha en egen häst. Så enkelt är det och även om det är jättetråkigt att alla inte kan få möjligheten att få kontakten med de fantastiska djuren så är det bara att inse fakta.

Det som jag tycker är irriterande är människor som aldrig är nöjda med vad dom har och sätter värde på det. På snorungar (faktiskt, kom inte på något annat passande ord...) som gnäller, tjatar och tigger sig till den bästa, nyaste och modernaste utustningen för att sedan gnälla på föräldrarna och ponnyn/hästen när det går dåligt på tävlingsbanan. Det kanske bara är jag; men är det inte lite fel tänk när ryttaren mer koncentrerar sig på att ha matchande schabrak och benskydd istället för att fokusera på hästens träning?


Snygg utrustning i alla ära, men...

Inte så att alla vi hästmänniskor struttar runt i finkläder dagarna i ända - jag är väl insatt i vad hästägandet innebär och det är allt annat än glamouröst. Och visst vill jag också ha nya, fina grejer när jag tävlar! Jag har ett par Tretornstövlar, Dy'on träns och JW täcke. Jag gillar att ha snygga grejer, och det förnekar jag inte. Men det måste ändå finnas någon slags gräns någonstans...?

Om jag skulle vara tvungen att välja mellan;
A: Brun, vanlig häst utan vidare utstrålning, gammalt schabrak med knappt någon färg kvar alls och sliten sadel. Men vara en ryttare med känsla och bra ridteknik.

B: Knistrande skimmel som drar alla blickarna till sig, matchande JW och Kingsland utrustning från topp till tå. Butetsadel och nyaste Tretorn stövlarna. Vara en duktig ryttare men inte ha det lilla extra.

Jag väljer A, och hoppas och tror att många andra gör samma sak. Visst slår ridförmågan all utrustning i världen? Inte att alla som har mycket märkesgrejor rider dåligt - absolut inte! Men det är såååå jäkla ytligt alltihopa att jag kräks på det!!

Ärligt talat vet jag inte riktigt vart jag vill komma i det här inlägget. Men detta är något som jag funderat en hel del över, och som slår mig varje gång jag är på en tävling. Man ska inte låta utrustningen göra att man tror att ekipaget är duktigt. För jag har mer än en gång sett den lilla intetsägande ekipaget slå alla märkesnördar, och jag blir lika glad varje gång... 


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Bra inlägg! jag tycker det samma, folk borde vara glada för att ens ha en häst och så går dem och gnäller för att dem inte har det senaste och snyggaste. Läste från en blogg innan (www.absolutgenne.blogg.se) och hon skrev då om utrustning och att hon tycker det är viktigt när det är snyggt & nytt även om hästen kommer först. Men hon skrev också att hon aldrig skulle typ rida i chaps på en tävling osv.. Då kände jag att för mig spelar det ingen roll vad man har på sig, vem bryr sig? Det viktigaste är ju att man får möjligheten att ha en häst, och jag tycker iaf det är roligare & coolare att vara grym med sin häst på någon & ha ett bra band än att ha dem senaste sakernas &lägga all energi på det :)



Hoppas jag inte tråkade ut dig:P

2010-04-29 @ 14:01:31 / http://puissance.blogg.se/
Postat av: Julia

tycker precis som du :)

2010-04-29 @ 15:48:59 / http://ilovemaikki.wordpress.com
Postat av: s

förstår dig precis, utrustning är inte det viktigaste, men samtidigt älskar jag nya saker, jag älskar märkessaker! Jag tycker det är skitkul! Inget måste att ha det nyaste, för det har jag inte råd med, men varje gång jag får något nytt som jag vill ha blir jag lika glad:)! Så utrustning spelar faktiskt roll, bara olika för alla...

2010-05-05 @ 22:32:27
Postat av: Stallbabbel

Klart man måste ha dyr och matchande utrustning! Eller? Annars blir det varken hackat eller malet med dressyrträningen.... Läs fler åsikter på http://stallbabbel.wordpress.com/2012/04/21/sa-sager-dressyrryttarna-aldrig/

2012-04-21 @ 15:03:25 / http://stallbabbel.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: